Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Dat is een vraag die je jezelf toen je een bedrijf startte waarschijnlijk wel hebt gesteld. Waarom moeten ze bij jou komen en niet bij die ander. Wat maakt jouw uniek?

Deze vraag staat eigenlijk aan het begin van het bouwen aan je merk, of branding zoals het ook wel wordt genoemd. Dat klinkt heel hip; branding, maar eigenlijk bestaat het al heel lang. Denk maar aan de manier waarop boeren vroeger hun vee brandmerkten met een ‘logo’ om te onderscheiden welke dieren van hun waren.

Tegenwoordig wordt branding op een andere, meer subtielere? manier ingezet. Het bouwen van je merk is belangrijk geworden in een wereld waar de keuzemogelijkheden oneindig lijken te zijn. Jouw merk zorgt ervoor dat je uniek, herkenbaar en onderscheidend bent ten opzichte van anderen.

Je merk begint voor mij bij authenticiteit. Oprecht en eerlijk laten zien wie jij als mens bent en waar jouw bedrijf voor staat. Het is belangrijk dat je goed weet wie je bent als mens: Wat voor dienst bied je aan en aan wie. Hoe doe je dat en wat wil je dat je klant onthoudt als ze bij jou de deur uitstappen. Waarom doe je wat je doet, wat zijn je drijfveren. Waar ben je goed in, en waar minder.

Met het beantwoorden van die vragen heb je een houvast voor de manier waarop je communiceert met je klant. Door steeds jezelf te laten zien zoals je bent leert jouw klant je kennen, je aardig te vinden en te vertrouwen. Op die manier bind je mensen aan je. En niet altijd meteen als klant, maar ook als ambassadeur.

Met elke boodschap die je stuurt doe je een belofte aan je klant, en die belofte komt terug in de hele klantbeleving. Als jij een verhaal rond je bedrijf hebt gebouwd dat je het milieu belangrijk vindt en daar duurzaam mee om wilt gaan dan denk je bijvoorbeeld na over het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal, en over de manier waarop je product verzonden wordt. Alles wat je doet staat in dienst van het verhaal.

Naast het verhaal in woorden en daden denk je ook na over het uiterlijk van je merk. Zaken als een logo, huisstijl, interieur, verpakkingsmateriaal, een website, en eventueel jouw eigen kleding staan allemaal in dienst van het verhaal van jouw merk. Zonder woorden laat je eigenlijk precies hetzelfde zien als wat je in woorden vertelt.

Jij bent je eigen merk: Een flamingo in een zwerm duiven!