Vakantiethuis

Vakantiethuis

Vakantie(t)huis

Afstudeerproject Willem de Kooning Academie

Persoonlijk vakantiehuis

Een vakantiehuis dat voor iedere gast persoonlijk ontworpen is, steeds weer nieuw en spannend. Iedereen die hier te gast is, kan en mag de ruimte, zowel binnen als buiten, naar zijn eigen hand zetten. Bij binnenkomst staat het huis in ‘parkeerstand’ van waaruit je zelf je indeling kan bepalen
Er is ruimte om alleen te zijn, en ruimte om samen te zijn. Er is voldoende leefruimte en privacy, zowel binnen als buiten. Het huis voegt zich naar de wensen en de fantasie van de gasten.

 

 

Modulaire elementen

Een vakantiehuis dat voor iedere gast persoonlijk ontworpen is, steeds weer nieuw en spannend. Iedereen die hier te gast is, kan en mag de ruimte, zowel binnen als buiten, naar zijn eigen hand zetten. Bij binnenkomst staat het huis in ‘parkeerstand’ van waaruit je zelf je indeling kan bepalen
Er is ruimte om alleen te zijn, en ruimte om samen te zijn. Er is voldoende leefruimte en privacy, zowel binnen als buiten. Het huis voegt zich naar de wensen en de fantasie van de gasten.

Bollenschuur

Bollenschuur

Bollenschuur

Een andere manier van kunst zien

Reproductie

In een oude leegstaande schuur in de bollenstreek is op de eerste verdieping een galerie gevestigd. In de galerie hangen en staan verschillende kunstwerken, van een hele oude Vermeer tot de nieuwe werken van Fontana, Zwakman en De Kiefte.

Het concept is gebaseerd op het idee dat mensen tegenwoordig kunst vooral kennen van reproducties of TV.
Bij binnenkomst op de eerste verdieping kom je in een ruimte waar op een scherm mensen te zien zijn die kunst bekijken. In werkelijkheid zie je op het scherm de mensen die op dat moment in de galerie lopen. Dat merk je echter pas als je de ruimte van de galerie binnengaat.

Zo wil ik bewerkstelligen dat mensen met andere ogen naar de echte kunst gaan kijken, alsof ze het nog nooit eerder gezien hebben.

 

 

 

Watertuin

Watertuin

Watertuin

Zuid Hollandse Vormgeving Prijs
Winnaar Productontwerp

De Grevelingen

De Grevelingen is het gebied tussen Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland. Wie aan de Grevelingen denkt, denkt aan water. Op dit moment staat de kwaliteit van het water erg onder druk en verdwijnen de overgangen van zoetwater naar zoutwater.

Één van de plannen waar aan gewerkt wordt is om weer doorlaatopeningen in de Brouwersdam te maken zodat het getij, in getemde vorm, kan terugkeren. Hoog en laag water bepalen het ritme van het leven.

In het ontwerp is het teruggekeerde getijde waar te nemen, doordat het zich op de grens van eb en vloed bevindt. Het water heeft vrij spel om het te overstromen en zich weer terug te trekken. In de loop van de tijd zal het element worden begroeid door allerlei in de Grevelingen groeiende planten, en worden bewoond door in de Grevelingen levende diertjes als krabben, garnalen, zakpijpen en misschien wel kleine visjes.

 

 

Modulaire elementen

Kringen in het water zijn het beeld van een oneindige beweging ontstaan uit één kleine beweging. Dit is dezelfde dynamiek als de eb en vloed die zijn weg weer terug gaat vinden naar de Grevelingen. Op de overgang van land en water heb ik gezocht naar de verstilde vorm van de uitbreiding van water en vond die in een weergave van deze kringen. Het ontwerp bestaat uit drie elementen: een binnenring, een middenring en een buitenste ring. De ringen kunnen afzonderlijk van elkaar, of samen gelegd worden. De verschillende samengestelde kringen worden vervolgens in een ketting op de grens van en vloed neergelegd.

Doordat er weer eb en vloed ontstaat zal er af en toe een deel van het object onder water komen te staan en kan er tussen de kringen en in de kommen water stromen. Zo wordt het verschil van eb en vloed weer voelbaar. Op de plekken die regelmatig onder water staan groeien ook andere planten en wieren dan op de plekken die droog blijven.
De elementen worden gegoten van beton met een zandachtige structuur zodat er genoeg houvast is voor groeiende planten. Door de elementen zandkleurig te maken gaan ze op in de omgeving.